19.10.2013

Szablaki z czerwoną pręgą

Pozostałe ważki z mojej kolekcji planowałam przedstawić razem, ale doszłam do wniosku, że jednak muszę podzielić je jeszcze na dwie grupy. Powodem tego jest dość wyraźna różnica w ubarwieniu odwłoków - część posiada czerwoną linię wzdłuż górnej części brązowego, bądź piaskowego odwłoka; pozostałe natomiast mają odwłoki w kolorze niezupełnie czerwonym - jasnoczerwone z domieszką koloru żółtego.
Zatem dziś przedstawiam kolejną grupę siedmiu szablaków właśnie z tą czerwoną pręgą.
Nie jestem pewna, czy takie ubarwienie odwłoka jest charakterystyczne dla konkretnego gatunku (??). Być może ma to związek z wiekiem ważki. Nie potrafię jednak na razie się zdecydować - czy pręga czerwonego koloru jest w zaniku i będzie ustępować kolorowi brązowemu, co świadczyłoby(?) o starzeniu się ważki, czy odwrotnie - czerwień dopiero "rozleje" się na boki zabarwiając cały odwłok, co świadczyłoby o dojrzewaniu ważki, zwłaszcza (tylko?) samców, które najczęściej mają właśnie czerwony odwłok, niezależnie od gatunku (z wyjątkiem szablaka czarnego).

Jeśli przyjrzeć się dokładniej zdjęciom, można zauważyć, że wszystkie przedstawiają szablaki... żółtonogie. Myślę, że dobrze zrobiłam grupując ważki wg pewnych podobieństw - w mniejszym zestawieniu czasem więcej widać.


L2013-08-25[2]

L2013-08-25[4]

W2013-08-30[1] samica

W2013-08-30[2]

W2013-08-30[3] samica

L2013-08-31[1]

L2013-09-07[1] samica


Teraz widzę, że wszystkie te ważki mają brązowe oczy od góry i najczęściej zielone w dolnej części. Chyba wszystkie mają też czerwono zabarwione skrzydła u nasady. Niektóre mogłam sfotografować tylko z lotu ptaka - usiadły na ziemi i nie było możliwości, by podejść je z boku i porównać czy wszystkie mają podobne ubarwienie boków tułowia. Jednak na wszystkich zdjęciach szablaki mają jasnobrązowo ubarwione śródplecze (górna część śródtułowia. Nie sądzę jednak, że wszystkie należą do tego samego gatunku, ponieważ wydaje mi się, że ich odwłoki i narządy analne różnią się kolorystycznie. U wszystkich jednak dostrzegam wyraźną linię ciemnych trójkątów wzdłuż boków odwłoka.
Czoła tych ważek są jasne. Natomiast nie u wszystkich występuje czarny szew między okiem a czołem. U ważek sfotografowanych z boku widać jasną linię oddzielającą górną i dolną część oka - zwróciłam na to uwagę już wcześniej. Czyżby była ona charakterystyczna dla szablaków z grupy żółtonogich?
Ciekawe, co okaże się dalej? Po zaprezentowaniu ciał wszystkich ważek z tegorocznej kolekcji przyjdzie pora na przyjrzenie się ich skrzydłom i pterostigmom oraz opisom poszczególnych gatunków.
92

szablaki żółtonogie, ważka z czerwoną pręgą, wiek ważki, szew między okiem a czołem, blog o ważkach

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz