7.10.2013

Tymczasowe oznaczenia szablaków


Oznaczenie gatunków, a może i płci oraz wieku szablaków jest celem moich rozważań i analiz. Na razie nie czuję się dostatecznie kompetentna, by operować nazwami gatunków. No, może poza szablakiem czarnym (samcem) oraz szablakiem wędrownym vel wiosennym (samicą), które są bardzo charakterystyczne. Przypuszczam, że w swojej kolekcji nie posiadam szablaka przepasanego, gdyż żaden z moich okazów nie posiadał pasów na skrzydłach.
Co do reszty - wszystko jest możliwe...

Postanowiłam tymczasowo (do czasu ustalenia gatunku) oznaczać moje szablaki prostymi symbolami np. L2013-08-11 czy W2013-09-19. Podane przykłady nie są przypadkowe - to pierwszy i ostatni szablak, którego sfotografowałam w tym roku.

Co oznaczają ww symbole:
  • L lub W to mój Las lub Łąka Wschodnia - jedno z dwóch miejsc, gdzie fotografowałam.
    -- W pobliżu Lasu znajdują się 2 stawy
    -- Łąka Wschodnia jest bardzo rozległa - mimo, że sprawia wrażenie suchej, to są tam miejsca podmokłe, gdzie rosną trzciny, a nawet pałka szerokolistna
    -- P oznacza pole, a właściwie ścieżkę obok niego. Tam sfotografowałam tylko jedną ważkę
  • np. 2013-08-11 oznacza datę wykonania zdjęcia
  • ewentualny numer [1],[2] itd. oznacza kolejną ważkę sfotografowaną tego samego dnia.

Poniżej zdjęcia zidentyfikowanych szablaków z mojej kolekcji:

Szablak czarny [szkocki] (Sympetrum danae) z grupy czarnonogich.
Samiec ubarwiony na czarno z wyraźnymi żółtymi pasami na bokach tułowia oraz czarno-zielonymi oczami.
Oznaczenie tymczasowe W2013-09-05

Szablak wędrowny vel wiosenny (Sympetrum fonscolombii) z grupy żółtonogich.
Samica o różowo-niebieskich oczach, jasnożółtym odwłoku z pomarańczowymi pierścieniami na końcach segmentów odwłoka.
Oznaczenie tymczasowe W2013-08-30[4]



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz