29.09.2013

Szablak krwisty posiada szew!


A to sensacja!! Mój szablak krwisty,  który ma "dyskwalifikujący" szew między okiem a czołem okazał się być... szablakiem krwistym Sympetrum sanguineum.  
Otóż okazuje się, że błąd może przytrafić się każdemu, albo nie zawsze zrozumiałe jest dla czytającego co autor miał na myśli. Jednym z moich źródeł wiedzy jest strona wazki.pl, gdzie o głowie samca szablaka krwistego napisano:  
 
      Czoło i oczy dojrzałego samca Sympetrum sanguineum są malinowoczerwone. Na „twarzy” ważki nie ma czarnych szwów, ani znaków. 
  
Przyjrzałam się zdjęciu i wydało mi się, że na ciemnoczerwonej twarzy ważki dostrzegam szwy. Obejrzałam zatem sporo innych, dostępnych w internecie, zdjęć ważek opisanych jako szablak krwisty i między okiem a czołem występował szew! Więc coś tu było nie tak!
Przy opisie samicy opis (na stronie wazki.pl) jest następujący: 
  
      Oczy samicy są brązowo-zielone. Czoło, nadustek, wargi i żuwaczki są jasne, żółtawe. Szew między okiem a czołem czarny, dobrze widoczny.  

Przy zdjęciu młodocianego samca opis jest mniej więcej taki:  
 
      Młodociany samiec szablaka krwistego jest jeszcze niewybarwiony — w tym okresie jest on bardzo podobny do samicy.  Tylko cechy płciowe - narządy analne oraz wtórny aparat kopulacyjny odróżniają go od samicy. 
   
I co z tego wynika? Jak to możliwe, że samica i młodociany samiec posiadają szew między okiem a czołem, a dorosły samiec nie?? Z tym pytaniem zwróciłam się mailowo do autorki strony, która dość szybko odpowiedziała następująco:  
 
Dziękuję Pani za zwrócenie uwagi na moje niefortunne sformułowanie tekstu przy głowie samca S. sanguineum. Chodziło mi o to, że nie ma szwów między nadustkiem a wargą górną, ani nie są szwem oddzielone nadustek i czoło. Szwy między okiem a czołem oczywiście są - ma Pani rację. Tekst w najbliższym czasie poprawię.

A zatem moja klasyfikacja z poprzedniego wpisu musi ulec zmianie, co zresztą podejrzewałam.
Bowiem jedynym szablakiem, który nie posiada szwu między okiem a czołem jest żółtonogi szablak późny, którego także posiadam w swej kolekcji zdjęć.

Dla porządku, ponownie przedstawiam PRAWIDŁOWĄ klasyfikację szablaków pod względem obecności szwu między okiem a czołem.

Czarny szew między okiem a czołem posiadają następujące gatunki szablaków:
  • szablak zwyczajny    Sympetrum vulgatum
  • szablak południowy   Sympetrum meridionale  -  szew jest określany jako "bardzo krótki" 
  • szablak żółty   Sympetrum flaveolum
  • szablak wędrowny (wiosenny)   Sympetrum fonscolombii
  • szablak przepasany (górski)  Sympetrum pedemontanum
  • szablak przypłaszczony    Sympetrum depressiusculum
  • szablak czarny (szkocki)   Sympetrum danae
  • szablak krwisty    Sympetrum sanguineum
Natomiast czarnego szwu nie posiada :
  • szablak późny (podobny)   Sympetrum striolatum

Zatem, jeśli spotkasz szablaka, który będzie pozbawiony szwu, to tylko dla porządku spójrz na jego nogi (powinny mieć żółte lampasy) i możesz mieć pewność, że to ten jedyny - szablak późny, dawniej zwany podobnym. Chodziło o podobieństwo do szablaka zwyczajnego, ale teraz będzie już łatwo go odróżnić.
Co prawda, natknęłam się także na informację, że samica szablaka południowego również nie posiada szwu, a przynajmniej, że jest on niemal niewidoczny. Jako laika, dziwi mnie to, że samiec tego samego gatunku go posiada, a samica nie. Co innego, gdyby szew wskazywał na płeć u wszystkich szablaków...
Tak czy owak, szablak południowy także należy do grupy żółtonogich. 

Szablak późny (podobny) Sympetrum striolatum -  gatunek szablaka, który jako jedyny spośród 9 gatunków występujących  w Polsce nie posiada czarnego szwu między okiem a czołem. Należy do grupy żółtonogich.

Jeśli zatem trafisz na szablaka pozbawionego szwu, za to z czarnymi nogami, być może okażesz się odkrywcą nowego gatunku lub udokumentujesz obecność dotąd nieznanego w Polsce migranta. Powodzenia!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz